Ny kampanje skal få unge menn til å kildesortere
Sist Grønt Punkt Norge og returselskapene Plastretur, Norsk Metallgjenvinning og Norsk Returkartong var like målrettet i en kommunikasjonskampanje var det Atle Antonsen som ba menn over 40 år om å skjerpe seg.
I år er unge menn hovedmålgruppen, ifølge en pressemelding fra Grønt Punkt Norge.
– Bakgrunnen er at vi har statistikk som viser at menn under 30 år er dårligere til å kildesortere enn alle andre aldersgrupper. Det ønsker vi å gjøre noe med, og har derfor laget en kampanje som er spesielt rettet mot dem, sier kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge.
Hun legger til at konseptet også skal treffe flere rundt målgruppen.
– Med kampanjen ønsker vi også å motivere befolkningen rundt de unge mennene. Vi tror det er mange mammaer, kjærester, besteforeldre, søsken og fedre som kan kjenne igjen budskapet vårt, sier Ljøstad.
Et annet viktig kreativt grep i årets kampanje er profileringen av de nasjonale sorteringsmerkene.
Ved å sammenligne statistikk om kildesortering med annen tilfeldig og litt «fun facts»-statistikk for målgruppen skal oppmerksomheten til de som ikke kildesorterer fanges.
Kampanjen vil fra uke 35 være synlige både på TV, i digitale medier som nettaviser og ulike streamingkanaler, i tillegg til sosiale medier og utendørs reklame.
For å nå årets målgruppe, skal det i tillegg til den tradisjonelle kampanjen, produseres ekstra innhold til de kanalene unge menn bruker tiden sin, som Youtube, TikTok og Snapchat.