23948sdkhjf

Historien om Capsen

| Medlemsnyhet | Bedrift Nordiske Innholdsmarkedsføring

Capsen har vært en del av sportsuniformer i Amerika i en eller annen versjon siden rundt 1860. Til å begynne med var de laget av ull og hadde ikke logo. Etterhvert ble de produsert i polyester og fikk logo fra forskjellige sportslag.

Det var ikke før på 1970 tallet at det var akseptabelt å bruke caps bortsett fra når man holdt på med sport. 

Først på 1980 tallet ble caps veldig populært ettersom filmstjerner og musikere begynte å bruke de. Tom Cruise i Topgun og Tom Selleck i Magnum var bare noen av de som gjorde capsen veldig populær. Mange firmagaver kan fremstå som litt kjedelige så en caps med logo fra firmaet du ønsker å promotere er en spennende og uvanlig gave ide.

Caps er praktisk
Capsen er selvfølgelig også et praktisk hodeplagg og hovedfunksjonen er å holde solen borte fra øynene til den som bruker den. Tradisjonelt var dette de som spilte baseball i America. Til å begynne med var visiret på capsen kort og ga ikke så mye skygge, men på 1940 tallet fikk de bedre materialer og kunne utvide visiret til å gi mer skygge til brukeren.  Siden da er det mange andre som også har oppdaget det praktiske med caps. Den er nå også godt brukt av mange deler av militæret og politiet som en del av deres mer uformelle uniform.

Caps i motebildet
Etter at det ble mer vanlig å bruke caps i det daglige livet, og ikke bare med hensyn til sport, har denne typen hatt bare blitt mer og mer populær. Den har kanskje vært mest populær i hip hop og rap musikken. Det har alltid vært en relasjon mellom hip hop og baseball i America, og noen av de mest ikoniske capsene har baseball logo slik som NY logoet til New York Yankees. Populariteten av capsen har gjort at store mote hus som Burberry og Gucci har også begynt å produsere capser.

Bak fram moten
En stund var det veldig populært å ha capsen på bak fram. Dette begynte faktisk også i baseball der de som skulle ta imot ballen snudde capsen rundt så de kunne ha på seg en beskyttende maske. Det er mange måter å bruke den samt endeløse modeller og fargekombinasjoner. De er også relativt billige å kjøpe slik at de fleste har mulighet til å investere i en eller fler til garderoben. De kan også brukes til å vise hvilken sport man er interessert i eller hvilke band man liker. Det ser ikke ut som om de kommer til å forsvinne ut av motebildet med første.

 

Medlemsnyhet

Bedrift
Nordiske Innholdsmarkedsføring

Send til en kollega

0.078