plastforum.noNyhetsbrevAbonnementKontaktAnnonsering
plastforum.noAsle Isaksen.
Redaktør
 Tlf: 920 55 852 
asle@plastforum.no
Jon Hermansen
Journalist
jon@plastforum.no
+47 948 13 171
Per Eirik Skulstad
Abonnement
Tlf: 906 09 087
abo@plastforum.no
    Søk i arkivet:
Søk på nettet:
Ny Ragasco-kontrakt på drivstofftanker til Mercedes-Benz B-klasse
Ragasco AS leverer allerede høytrykksbeholdere i kompositt til dagens Mercedes-Benz B-klasse. Fra 2. halvår 2012 starter leveransene til neste modell. Foto: Daimler AG

Ny Ragasco-kontrakt på drivstofftanker til Mercedes-Benz B-klasse

09.09.2010
Ragasco AS har inngått nok en storkontrakt med Daimler AG for levering av høytrykksbeholdere i komposittmaterialer. Leveransene av høytrykksbeholdere til neste modell av Mercedes-Benz B-klasse skal starte i andre halvdel av 2012.

I en børsmelding skriver Hexagon Composites ASA at kontrakten som deres heleide datterselskap Ragasco AS nå har inngått med Daimler AG, om leveranser av drivstofftanker for naturgass (såkalte CNG-beholdere), vil være oppfølgeren for tanker til dagens gassdrevne Mercedes-Benz B-klasse og der Ragasco allerede leverer høytrykksbeholdere i kompositt.
 
Gassdrevne biler markedsføres som miljøvennlige biler og i følge Daimler er den gassdrevne modellen blitt godt mottatt i markedet.
Den nye kontrakten med Daimler skal etter planene ha produksjonsstart fra begynnelsen av 2. halvår 2012. Kontrakten vil sikre et basisproduksjonsvolum hos Ragasco og bidra til å nå framtidige målsettinger om å kunne tilby høytrykksprodukter produsert i en automatisert produksjonslinje.
 
Ragasco forventer at en slik biltankproduksjon, på sikt, vil bli en integrert del av selskapets helautomatiske produksjonslinje for propanbeholdere og i en kommentar uttrykker konsernsjef Erik Espeseth i Hexagon Composites glede over det fortsatte samarbeidet med Daimler. Han sier at den nye kontrakten støtter opp under den tillit som er etablert gjennom utvikling og levering av høytrykksbeholdere til andre Mercedes-modeller og plattformer de siste årene.
– Den bekrefter Ragascos ledende posisjon på området. Beholderne som leveres fra Raufoss-bedriften veier bare 30-35 prosent av tradisjonelle CNG-beholdere som er laget av stål, sier Erik Espeseth.
Partene opplyser at det ikke vil gis informasjon om forventet kontraktsverdi eller størrelse på volumene, men at det stilles store forventninger til neste generasjon av gasstanker som skal inngå i en enda mer moderne gassbilplattform.
AI
Tips andre om denne artikkelenUtskriftsvennlig versjon
Emneord (TAGS):  Ragasco    Hexagon Composites    Daimler    Mercedes-Benz B-klasse    komposittbeholdere    gasstanker    CNG
Gassdrevne biler markedsføres som mer «grønne» enn bensin- og dieselbiler. Her en gjennomskåret bil der tanksystemet fremkommer. Ragascos CNG-beholdere bidrar til nye vektbesparelser. Komposittbeholderen veier bare 30-35 prosent av en tilsvarende i stål. Ill: Daimler AG.
TIPS OSS
Kommenter denne saken:
  Ingen kommentarer

Les alle kommentarer


Jeg har lest og godtar reglene for kommentar

 
SISTE NYHETER:
Bemanning og kompetanseFoU & TeknologiGjenvinning og MiljøGummi industri
Kompositt industriNæringspolitikk/ organisasjonerPUR IndustriTermoplast industri
plastforum.no
Berhard Getz`gt.3. 2.etg. 0165 Oslo
 
Powered by Avento CMS