Nestlé med krafttak mot plastavfall
Nestlé skaper et marked for resirkulert plast godkjent for matemballasje, og oppretter et fond for å skyte fart på innovasjon innen emballasje.
Nestlé annonserer at selskapet vil investere opp mot 2 milliarder sveitserfranc, tilsvarende 18,4 milliarder kroner, for å lede vei i skiftet fra jomfruelig til resirkulert plast i matemballasje, samt øke tempoet på utviklingen av bærekraftige emballasjeløsninger.
Ved å bygge videre på selskapets forpliktelse fra 2018 om å benytte 100% resirkulerbar eller gjenbrukbar emballasje innen 2025, vil Nestlé redusere bruken av jomfruelig plast med én tredel i samme periode. Samtidig skal selskapet jobbe i partnerskap for å fremme den sirkulære økonomien og jobbe for å rense hav, innsjøer og elver for plastavfall.
Matkvalitet og –trygghet er avgjørende, og emballasje spiller en viktig rolle i å sikre dette. De fleste former for plast er vanskelige å resirkulere til matemballasje, hvilket begrenser tilbudet av resirkulert plast godkjent til matemballasje. For å skape et marked, forplikter Nestlé seg derfor til å kjøpe inntil to millioner tonn resirkulert plast godkjent til matemballasje. Samtidig øremerker selskapet mer enn 13,8 milliarder kroner til å betale ekstra for disse materialene frem mot 2025. Nestlé vil søke å effektivisere driften av selskapet for at initiativet ikke skal påvirke lønnsomheten.
Innovasjon innen emballasje, inkludert nye materialer, refillsystemer og resirkuleringsløsninger er en annen utfordring på veien mot en avfallsfri fremtid. I tillegg til selskapets betydelige egne forskning ved Nestlé Institute of Packaging Sciences, vil Nestlé opprette et venture-fond på 2,3 milliarder kroner for å investere i oppstartsselskaper innen feltet.
Disse to initiativene kommer i tillegg til Nestlés allerede omfattende forskning, innkjøp og produksjon for å gjøre emballasjen resirkulerbar og gjenbrukbar og bidra til målet om netto nullutslipp av drivhusgasser innen 2050. Som en del av selskapets forpliktelse innen emballasje og for å sørge for transparens, vil Nestlé fortsette å lansere nye initiativer og informere om fremgangen.
– Ingen plast skal deponeres eller ende som søppel, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé. Å gjøre resirkulert plast trygg for mat er en enorm utfordring som bransjen står overfor. Det er derfor vi, i tillegg til å redusere plastbruken og samle inn avfall, vil slutte sirkelen og bidra til å gjøre plast evig resirkulerbart. Vi tar ambisiøse skritt mot å skape et større marked for resirkulert plast godkjent i matemballasje og fremme innovasjon innen emballasjeindustrien. Vi ønsker andre velkommen med på reisen.
- At Nestlé øremerker to millioner sveitserfranc for å bidra til sirkulær bruk av plast, samt redusere egen bruk av jomfruelig plast, er gledelige nyheter sier Terje Sletnes, direktør for politikk og analyse i NHO Mat og Drikke. Vi har flere eksempler blant medlemmer i NHO Mat og Drikke som jobber aktivt for å øke resirkuleringsgraden og redusere plastforsøpling. NHO Mat og Drikke deltar i arbeidsgruppen nedsatt av Klima- og miljødepartementet for å møte nye EU-krav om plast. I august 2019 overleverte også Forum for sirkulær plastemballasje sitt veikart for sirkulær plastemballasje.
Kilde: NHO